Strony

czwartek, 28 lipca 2016

Figurkowy Karnawał Blogowy. Edycja #23: Symbol.

Witam szanowne państwo-draństwo w dwudziestej trzeciej odsłonie Figurkowego Karnawału Blogowego

Gdyby ktoś z szanownego państwa-draństwa czytających Danse Macabre jeszcze nie wiedział, FKB to inicjatywa którą w polskiej wargamingowej blogosferze rozpoczął Inkub który prowadzi bloga Wojna w miniaturze.


Do tej pory, co zapewne wywnioskowaliście po tytule posta, odbyły się dwadzieścia dwie edycje, których podsumowania znajdziecie TUTAJ


Gospodarzem dwudziestej trzeciej edycji jest Luca Lagao, którzy na łamach bloga Gorzej się nie da... opublikował wprowadzenie zawierające temat na lipiec, czyli Symbol!

  1. To może być zaczynając od najprostszego proporzec.
  2. To może być znak bóstwa.
  3. To może być Wasza najładniejsza wykonana (lub nie) figurka.
  4. To może być główna postać na której opiera się Wasza armia.
  5. To może być figurka która stała się symbolem Waszej wygranej/lub przegranej
  6. To nawet może być zdjęcie otwartego złamania palca wskazującego lub wybitej jedynki jako symbol nierównej walki z hobby.
  7. Wiadro spalonych pędzelków? Proszę bardzo to też jakiś symbol. 
  8. To może być też pusta kartka jako symbol irytacji na takie durne tematy jak ten podany przez moją osobę :D
To tyle tytułem wstępu, zapraszam do lektury.
***
Symbolem, który chciałem wam pokazać w ramach #23 edycji Figurkowego Karnawału Blogowego Rycerze Zakonni służący Kościołowi Sigmara.  Niestety z uwagi na to iż lipiec 2016 jest dla mnie mało przyjaznym hobbystycznie miesiącem, nie udało mi się pomalować kawalerzystów, którzy w czasie rozgrywek w Warheim FS służyć będą w szeregach Sióstr Sigmara lub Łowców czarownic...






...mam nadzieję, że szanowne państwo-draństwo mi wybaczy. W zamian mam dla was trochę fluffu z uniwersum Warhammer Fantasy.

Jeśli interesuje was historia uniwersum Warhammer Fantasy to zapraszam do wpisów opublikowanych w czytelni.

Inskrypcje, ryty i symbole

Od wielu stuleci śmierć i wojna to stałe elementy życia w Imperium. Nie jest więc niczym dziwnym, że wielu wojowników ozdabia swoje zbroje różnego rodzaju znakami, symbolami religijnymi i wojennymi zawołaniami. Oprócz tego, noszą również barwne płaszcze, szarfy oraz osobiste sztandary, które ułatwiają ich rozpoznawanie w bitewnym gąszczu i zamieszaniu. Zwykli żołnierze, oprócz zakładania różnego rodzaju talizmanów i znaków ochronnych, często przywdziewają barwy ojczystej prowincji i Elektora, w służbie którego walczą.

Inskrypcje są to wyryte na pancerzu sentencje, które zdobią zbroje najbogatszych oraz najsłynniejszych wojowników i rycerzy. Płatnerze zwykle wykuwają inwokacje religijne (do Sigmara lub Ulryka), rodowe zawołania lub imiona poprzednich właścicieli pancerza - często walecznych przodków. Mimo iż na takie zdobienia, będące wyraźną oznaką bogactwa, mogą sobie pozwolić głównie znamienici rycerze i magnaci, także mniej zamożni wojownicy zaczynają pokrywać swoje pancerze inskrypcjami. Tę praktykę upodobali sobie szczególnie tileańscy najemnicy, którzy umieszczają na zbrojach przekleństwa na wrogów, imiona pokonanych przeciwników lub miejsca sławetnych bitew, w których brali udział. Ubożsi wojownicy, którzy nie mogą sobie pozwolić na tak dekorowany pancerz, umieszczają napisy na innych częściach ekwipunku. Niektórzy każą sobie wyryć inwokację do bogów na drzewcach włóczni lub toporów. Inni przytwierdzają takie napisy do sakw i plecaków. Często spotyka się wojowników, którzy przywiązują talizmany ochronne lub tabliczki z bitewnymi zawołaniami na drzewcach broni lub na tarczach. Niektórzy, zwłaszcza bardziej pobożni rycerze, noszą ryngrafy pokryte modlitewnymi wersami i runami, zawieszone na łańcuszkach pod szyją. 

Wielu wojowników, nie czując się szczególnie związanymi z żadnym bóstwem, nosi na ubraniu lub pancerzu znaki herbowe lub barwy prowincji, a także godło Imperium. Niektórzy umieszczają je na rodowych chorągwiach, inni przyozdabiają nimi broń, tarcze, strój lub elementy ekwipunku. Wymienione poniżej symbole są dość powszechnie spotykane w całym Imperium, choć istnieje wiele innych, rzadziej widywanych oznaczeń.

Gryfon
Gdy Magnus Pobożny zajął tron Imperatora i obrał za swą siedzibę Altdorf, zapoczątkował dynastię Imperatorów Reiklandzkich, zwanych też Imperatorami Gryfa. Jego potomkiem w prostej linii jest obecny Imperator - Karl Franz. Przez te wszystkie lata wizerunek pięknego zwierzęcia, jakim jest gryfon, stał się powszechnie rozpoznawany, urastając do rangi symbolu Imperatora i całości władanej przez niego krainy. Mianem Wybrańców Gryfa określani są dworzanie o wysokiej pozycji w Pałacu Imperatora, ale także żołnierze i rycerze z regimentów wypełniających zaszczytną misję w imieniu samego władcy. W takich przypadkach znak gryfa jest zwykle umieszczany na sztandarach obok godła regimentu walczącego z rozkazu Imperatora lub pod jego dowództwem.

Klepsydra
To symbol przemijania i upływu czasu. Klepsydra przypomina, że sędziami każdego człowieka będą jego uczynki dokonane za życia, które bywa czasem zbyt krótkie, by zapewnić uznanie i chwałę. Ten symbol ma również bezpośrednie odniesie do Bitwy o Twierdzę Elswater, z AS2015, gdy hrabia Ostrein z Nordlandu stanął na murach zamku z klepsydrą w dłoni i wezwał obrońców, by utrzymali pozycje, dopóki nie przesypie się piasek. Gdy armia Middenheim ruszyła do szturmu, hrabia obrócił klepsydrę, zaczynając mierzyć czas. Przez godzinę niewielki garnizon odpierał ataki znacznie liczniejszych wojsk grafa Middenheim. Gdy przesypywały się ostatnie ziarenka piasku, niebo pociemniało i rozpętała się straszna nawałnica. Wojska najeźdźców zostały zmuszone do odwrotu. Od tego czasu klepsydra stała się symbolem męstwa i nieustępliwości w obliczu wroga. Jest to wizerunek, często spotykany w północnych prowincjach.

Korona
Zwykle łączona z innymi znakami, korona symbolizuje władzę i szlachectwo. Niektóre rody magnackie w ten sposób podkreślają własne dziedzictwo i pochodzenie od jednego z ośmiu wodzów plemion - założycieli Imperium. W tym aspekcie korona jest symbolem boskiego prawa do władzy nad ludem. Obecnie coraz częściej koronę zastępuje wizerunek wieńca laurowego.

Krzyż
To symbole jedności, podobnie jak Młot Sigmara. Jego symbolika wywodzi się z dawnych czasów, gdy osiem plemion zjednoczyło się pod wodzą Sigmara i ruszyło w kierunku Przełęczy Czarnego Ognia. Armie Młotodzierżcy nadeszły z trzech głównych rejonów Imperium - północy, wschodu i zachodu, z których każde reprezentowane jest przez jedno z ramion krzyża. Czwarte upamiętnia sojusz z Krasnoludami i ich męstwo, a więc krzyż jako całość jest również symbolem wierności, honoru i dotrzymanej przysięgi. Czasem zdarza się, że dolne ramię krzyża jest nieco wydłużone, co kształtem przypomina miecz.

Lew
Lew jest zwierzęciem powszechnie kojarzonym z siłą, odwagą i zaciekłością. Wiele najbardziej zasłużonych regimentów Armii Imperium umieszcza symbol lwiej głowy lub całego zwierzęcia na swoich sztandarach. W ten sposób podkreślają swoje zasługi na polu walki i umiejętności bitewne. Obecnie ten nazbyt często używany symbole traci wymowę i szacunek, jakim niegdyś się cieszył.

Miecz
Wizerunek miecza jest powszechnie przyjętym symbolem Vereny, choć podkreśla też sprawność rycerza i wojownika w walce. Prosty, acz wyrazisty symbol bywa umieszczany na sztandarach regimentów dowodzonych przez arystokratów lub będących w służbie jednego z magnackich rodów. Miecz jest również symbolem Runicznego Kła - oznaki Księcia-Elektora, jak też jego uświęconej prawem władzy nad prowincją.

Wieniec laurowy
Wieniec jest symbolem przywództwa i zwycięstwa w bitwie. Ten symbol również pochodzi z czasów przed założeniem Imperium i wykuciem przez krasnoludów Korony Imperatora. W tamtych czasach wodzowie plemion nosili wieńce splecione z liści, aby podkreślić swoją pozycję zwycięskiego przywódcy. Podczas narad i wieców wysłannik wodza mógł okazać wieniec jako oznakę, że przemawia w imieniu wodza. Obecnie prawem do umieszczania Wieńca Zwycięzcy na sztandarze lub pancerzu obdarza się wojownika lub regiment, który szczególnie wsławił się męstwem w bitwie lub w inny sposób dowiódł swego wyjątkowego poświęcenia i wierności Imperium.

***
I to by było na tyle. Mam nadzieję, że szanowne państwo-draństwo nie znudziło się za bardzo lekturą powyższego wpisu. Zostało jeszcze kilka dni, więc zachęcam was do udziału w #23 edycji Figurkowego Karnawału Blogowego oraz propagowania inicjatywy wśród znajomych. Publikujcie wpisu na swoich blogach lub blogach swoich znajomych, a o wpisach informujcie w komentarzach na łamach bloga Gorzej się nie da....

***
Przy okazji niniejszej publikacji pozwoliłem sobie dość bezczelnie umieścić w tekście kilka odnośników do wpisów zamieszczonych między innymi na Danse Macabre w latach przeszłych z nadzieją, że szanowne państwo-draństwo znajdzie trochę czasu by przeczytać to, co wówczas z różnych powodów udostępniłem. Jeśli więc jeszcze tego nie uczyniliście, możecie zrobić mi dobrze i kliknąć na wyróżnione pogrubieniem odnośniki, a jeśli uznacie to za warte waszego zachodu, zostawcie po sobie ślad w postaci komentarza.

I to wszystko na dzisiaj. Jeśli szanownemu państwu-draństwu spodobał się wpis i chcecie mi zrobić dobrze to udostępniajcie post oraz zostawcie po sobie ślad klikając na umieszczone poniżej gwiazdki, kwadraty oraz inne G+1 czy FB lubię to!.

Zachęcam także do POLUBIENIA gry Warheim FS na FB,
dołączenia do BLOGOSFERY oraz komentowania wpisów!
Zapraszam także na forum AZYLIUM, które skupia graczy
Mordheim i Warheim FS.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz