wtorek, 4 października 2022

Imperium Szczuroludzi, część 14. Rada Trzynastu Panów Rozkładu, część 1. Rada Trzynastu.

Szczuroludźmi włada Rada Trzynastu, plugawe zgromadzenie nikczemnych Skavenów, składające się z przedstawicieli najsilniejszych klanów. Chociaż pozornie są zjednoczeni wobec wspólnej sprawy, Panów Rozkładu nękają wewnętrzne spory, spiski i zdrady. Wystarczy dodać do tego systemu rządy Szarych Proroków i sprawy stają się jeszcze bardziej intrygujące.

Rada Trzynastu to ciało przywódcze, które nadzoruje wszystkie sprawy związane ze Skavenami, od knucia straszliwych intryg do inicjowania ataków na znienawidzone ludzkie miasta na powierzchni. W skład rady wchodzą wodzowie czterech Wielkich Klanów plus siedmiu pomniejszych wodzów. Profeta zajmuje dwunaste miejsce, a trzynaste siedzisko rada zastrzega dla Rogatego Szczura. Nikt inny nie ma prawa zasiadać na miejscu bóstwa pod karą śmierci za świętokradztwo. Chociaż w zasadzie to tylko symbol, powiada się, że czasami miejsce Rogatego Szczura zajmuje mroczna postać z błyszczącymi, zielonymi oczami. Nie wiadomo, czy rzeczywiście jest to wcielenie bóstwa, czy tylko halucynacja wywołana przez Spaczeń.

Rada Trzynastu, której członkowie nazywani są Panami Rozkładu, jednoczy pod wspólnym sztandarem różne Wielkie i Pomniejsze Klany. Chociaż Rada Trzynastu posiada władzę nad całym Imperium Szczuroludzi, w rzeczywistości daleko jeszcze do realizacji idei zjednoczenia narodu Skavenów. Gdyby nie ciągłe starcia między różnymi klanami, Wielkie Wyniesienie nastąpiłoby tysiące lat temu. Zamiast tego wewnętrzne spory i walki powstrzymują Skaveny, co jest niezwykle korzystne dla Starego Świata.

Każdy z Wielkich Klanów - Eshin, Moulder, Pestilens oraz Skryre - jest reprezentowany w Radzie Trzynastu. Chociaż Skavenom daleko do zjednoczenia w imię wspólnej sprawy, te cztery klany są najbogatsze i najbardziej wpływowe wśród wszystkich reprezentantów. Razem tworzą potężny blok, który rzadko, jeśli kiedykolwiek ustępuje Pomniejszym Klanom. Mając wsparcie Szarych Proroków oraz (podobno) Rogatego Szczura, stanowią potężną większość. Pomniejsze Klany często sprzymierzają się z większymi w ważniejszych kwestiach, by chronić własne interesy. Rozgniewanie Wielkich Klanów, nie mówiąc o Szarych Prorokach, oznacza sprowadzenie zagłady na własny klan.

Spośród Pomniejszych Klanów, które zajmują miejsce w Radzie Trzynastu, najsilniejsze są klany Mors i Skab. Mors jako ostatni dołączył do rady. Klan pokonał i zniszczył klan Rathe, zajmując jego miejsce. Populacja klanu Mors w ostatnich latach rośnie w tempie wykładniczym i wkrótce może zrównać się z Wielkimi Klanami pod względem liczebności. Jeśli wódz Norowgryz zachowa ostrożność i będzie rozważnie dowodził w bitwach, być może przemieni obecnie Pomniejszy Klan w nowy Wielki Klan, pierwszy, który dostąpiłby tego zaszczytu od czasu powrotu klanu Pestilens.

Pozostałe Pomniejsze Klany - Flem, Skaar, Sleekit, Skaul oraz Verms - trwają w stale rosnącym cieniu Wielkich Klanów. Ich przywódcy, kierowani strachem, zawsze podążają oficjalnym kursem politycznym. Wodzowie wiedzą doskonale, że są dziesiątki, jeśli nie setki innych Pomniejszych Klanów, gotowych podjąć wszelkie ryzyko, by zająć miejsce w Radzie Trzynastu.

Można je zdobyć na jeden z trzech sposobów. Pierwszą metodą jest zniszczenie klanu, który zajmuje jedno z miejsc. Zgodnie z prawem stanowisko rozbitego klanu należy do zwycięzcy, jako część wojennych łupów. Czy zwycięzca zdoła zachować zdobyte miejsce, to już całkiem inna kwestia.

Druga metoda to rzuceniu wyzwania przez klan, który nie ma jeszcze miejsca w Radzie Trzynastu. Takie wyzwania są rzadkie, ale czasami się zdarzają. Wódz rzucający wyzwanie i jego rywal walczą w pojedynku na śmierć i życie. Zwycięski klan przejmuje albo zachowuje miejsce w Radzie Trzynastu.

Ostatnim sposobem zdobycia siedziska w Radzie Trzynastu jest zajęcie wolnej pozycji. W czasach wojen zdarzało się, że całe klany były niszczone przez wojska innych ras. Takie incydenty pozostawiały wolne miejsca, które należało zapełnić w celu zachowania efektywności rządów nad Skavenami. Dowolny Pomniejszy Klan mógł wystąpić o miejsce w Radzie Trzynastu, a pozostali Panowie Rozkładu ciągnęli losy, by ustalić, który klan dostąpi tego zaszczytu. Skaveny twierdzą, że ta metoda jest całkowicie losowa i nigdy nie próbowano dokonywać żadnych manipulacji.

Rada Trzynastu zbiera się, w całości lub niepełnym składzie przynajmniej raz w miesiącu, a czasami zwoływane są sesje cotygodniowe, szczególnie podczas wojny. Panowie Rozkładu omawiają plany bitewne, ważne sprawy dotyczące całej rasy oraz kwestie strategiczne. Polityka wewnętrzna także zajmuje ważne miejsce w dyskusjach, a skaveny bez końca zawierają i łamią sojusze. W gruncie rzeczy jedność zgromadzenia pozostaje iluzją, gdyż wszyscy Panowie Rozkładu są zdolnymi intrygantami, a ich knowania rzadko zakładają cokolwiek dobrego dla pozostałych skavenów.

W znaczących sprawach członkowie Rady Trzynastu wyrażają swoje zdanie w drodze głosowania. Każdy wódz ma jeden głos i żaden klan nie ma więcej władzy niż pozostałe… przynajmniej w teorii. Prawda w tej kwestii daleko odbiega od ideału politycznej równości, a Pomniejsze Klany muszą się sprzymierzać ze sobą lub z Wielkimi Klanami, gdy sprawa jest ważna. Następuje wymiana łapówek oraz gróźb i właśnie takie machinacje wpływają na ostateczną decyzję. W przypadku równowagi głosów decydujący głos ma Rogaty Szczur, przy czym zwykle wolę bóstwa wyraża Profeta. W praktyce oznacza to, że Szarzy Prorocy dysponują dwoma głosami w Radzie Trzynastu, ale nikt nie śmie kwestionować zdolności Profety do komunikowania się z Rogatym Szczurem.

Większość miejsc w Radzie Trzynastu jest utrzymywana przez tych samych Panów Rozkładu od setek lat. Te nikczemne, sędziwe skaveny są naprawdę potężne. Ich życie po dziesięciokroć wydłuża bluźniercza sztuka czarnoksięstwa i Upioryt. Po tak wielu stuleciach snucia intryg i planów starzy szczuroludzie doskonale opanowali sztukę podstępów, zdrady i przetrwania.

ciąg dalszy nastąpi...
(a wszystkie wpisy fluffowe opublikowane dotychczas dostępne są w czytelni).

Możecie także zostać Patronami DansE MacabrE i wesprzeć projekt za pośrednictwem strony patronite.pl.

A więcej o moim udziale na patronite.pl znajdziecie TUTAJ.
You can also become Patrons of DansE MacabrE and support the project through the patronite.pl website.

And more about my participation at patronite.pl can be found HERE.

Zachęcam także do POLUBIENIA gry Warheim FS na FB,
dołączenia do BLOGOSFERY oraz komentowania wpisów!
Zapraszam także na forum AZYLIUM, które skupia graczy
Mordheim i Warheim FS.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz