niedziela, 22 listopada 2009

Warheim Fantasy Skirmish - Wprowadzenie

Warheim – Fantasy Skirmish
Warheim to autorski projekt, którego celem jest stworzenie gry bitewnej, łączącej w sobie elementy Warhammera Fantasy Battle (WFB) i Mordheim.

Mechanika
Mechanika Warheima stanowi kompilację zasad WFB i Mordheim oraz kilku reguł zaczerpniętych z Warhammer Fantasy RolePlay (WFRP).
Podobnie jak w WFB rozgrywka dzieli się na tury graczy, z których każda składa się z czterech faz: ruchu, magii, strzelania oraz walki wręcz. Jednak w odróżnieniu od WFB gracze nie kierują całymi oddziałami, a pojedynczymi modelami z których składa się dowodzona przez gracza drużyna (podobnie jak ma to miejsce w Mordheim). Każda faza, zgodnie ze swoją nazwą, daje graczowi możliwość wykonania odpowiednich czynności. Poruszanie modeli, rzucanie zaklęć, strzelanie z brodni dystansowej oraz walka wręcz opierają się głównie na testach współczynników (charakterystyki poszczególnych modeli podane są w odpowiednich rozdziałach podręcznika Warheim). Podobnie jak w WFB w grze używa się kostek sześciościennych i dwóch kostek specjalnych: Kostki Artyleryjskiej i Kostki Rozrzutu. Test współczynników podobnie jak w Mordheim i WFB polega zazwyczaj na rzucie kostką sześciościenną (K6) lub dwoma takimi kostkami (2K6) w przypadku testów opartych na współczynniku Cechy Przywódcze.
Gra Warheim, podobnie jak ma to miejsce w WFB umożliwia prowadzenie pojedynczych potyczek lub rozgrywanie znanych z Mordheim kampanii, w trakcie których modele zdobywają doświadczenie, ekwipunek oraz umiejętności.

Modele & makiety
Do rozgrywania potyczek w grze Warheim oprócz znajomości spisanych w podręczniku zasad, potrzebne są także figurki oraz makiety. Gracze WFB czy Mordheim nie będą mieli większych problemów z przygotowaniem modeli z których składać się będzie dowodzona przez nich drużyna. Nowi gracze mogą skompletować modele, kupując figurki w sklepach czy na aukcjach internetowych, przy czym koszt skompletowania drużyny (która w zależności od rasy może liczyć od 3 do 20 modeli) waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od tego, na którego producenta i które z wielu wzorów modeli zdecyduje się gracz.
Oprócz zestawu figurek to gry potrzebna jest płaska powierzchnia, zwykle stół, o znanych zarówno graczom WFB jak i Mordheim wymiarach 4’x6’ lub 4’x4’ oraz makiety. Ponieważ w grze Warheim potyczka rozgrywana jest według reguł podanych w scenariuszach, podzielonych na dwie ogólne kategorie scenariuszy ‘miejskich’ i ‘wiejskich’ dobrze jest, aby gracze posiadali zapas makiet przedstawiających zarówno tereny miejskie jak też umożliwiających odwzorowanie terenów leśnych i wiejskich. W odróżnieniu od figurek, makiety nie są tak powszechnie dostępne, a większość graczy woli przygotowywać je sama, zgodnie ze swoją wizją i zapotrzebowaniem.

Różnice & podobieństwa
Pomysł stworzenia gry Warheim, narodził się w trakcie rozgrywania potyczek w Mordheim. Z jednej strony czując niedosyt wynikający z gry w jednym mieście na nieaktualizowanych od lat zasadach, a z drugiej zmęczony długimi potyczkami w WFB, w czasie których najbardziej brakowało mi systemu rozwoju modeli, opartego na ‘Punktach Doświadczenia’, postanowiłem połączyć oba systemy.
Akcję gry Warheim osadziłem w czasie Burzy Chaosu - wielkiej inwazji Chaosu dowodzonej przez Archaona. I choć, sam przebieg Burzy Chaosu jest różnie komentowany przez graczy, to zabieg ten pozwolił fabularnie wyjaśnić rozgrywanie potyczek w zrujnowanych osadach położonych na terenach Starego Świata, oraz wprowadzić do gry wiele nowych ras i przedmiotów.
Gracze, którzy znają grę Mordheim znajdą w Warheim wiele podobieństw ale także kilka zasadniczych różnic. Do najważniejszych zaliczyłbym wprowadzenie do drużyn bohaterów-magów. Zasady magii obowiązujące w grze Warheim znacznie bardziej przypominają te obowiązujące w WFB, a więc magowie posiadają ‘poziomy’, generują ‘Kostki Mocy’ i ‘Kostki Rozproszenia’ oraz mogą używać magicznych przedmiotów. Ludzcy magowie, należący do Kolegiów Magii studiują jedną z ośmiu Tradycji, zaś czarodzieje innych ras posiadają dostęp do jednej z Dziedzin Magii. Każda ‘dziedzina’ czy ‘tradycja’ magii zawiera 11 zaklęć, których czarodzieje mogą się nauczyć wraz ze wzrostem doświadczenia. Drużyny krasnoludów, tradycyjnie darzących magię głęboką niechęcią, posiadają dostęp do Magii Runicznej, dzięki której Kowale Run mogą tworzyć runiczne przedmioty, wspomagające krasnoludzkich bohaterów w czasie rozgrywania potyczek.
Gracze WFB znajdą w Warheim liczne nawiązania do mechaniki ‘bitewniaka’ oraz możliwość rozwoju postaci, którego mi osobiście brakowało w WFB, gdzie każda bitwa toczona była ‘takimi samymi jednostkami’.
Oczywiście różnic oraz podobieństw pomiędzy grami jest więcej (w grze Warheim pojawią się na przykład machiny wojenne i potwory, których używać będzie można na zasadach ‘Najemnych Ostrzy’) ale spisanie wszystkich zajęło by kilka nikomu niepotrzebnych stron.

Podręcznik i plany na przyszłość
Podręcznik do gry (w wersji 0.07, dostępnej tutaj, oraz w wersji OnLine) jest gotów do wstępnych testów i umożliwia rozgrywanie miejskich potyczek, Wszystkich zainteresowanych zachęcam do lektury podręcznika, gry i współpracy.

2 komentarze:

  1. mam pytanie, jak konkretnie wykonuje sie test rozbicia, na każdym modelu z osobna czy tylko na przywódcy?

    OdpowiedzUsuń
  2. Test rozbicia wykonujesz na początku tury, testując CP dowódcy. Wynik testu obowiązuje wszystkie modele w drużynie.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...