poniedziałek, 19 maja 2025

Figurkowy Karnawał Blogowy. Edycja #129: Opus Magnum.
Podręcznik do Warheim FS.

Witam szanowne państwo-draństwo i zapraszam do lektury wpisu opublikowanego w ramach sto dwudziestej dziewiątej edycji Figurkowego Karnawału Blogozwego

Gdyby ktoś z szanownego państwa-draństwa czytającego blog DansE MacabrE jeszcze nie wiedział, FKB to inicjatywa którą w polskiej wargamingowej blogosferze 7 września 2014 roku rozpoczął Inkub prowadzący bloga Wojna w miniaturze.

Do tej pory, co można wywnioskować po tytule posta, odbył się sto dwadzieścia osiem edycji, których podsumowania znajdziecie TUTAJ.

Gospodarzem sto dwudziestej dziewiątej edycji jest Boston Steel Works, a wpis z kwietniowym tematem znajdziecie TUTAJ.

To tyle tytułem wstępu, zapraszam do lektury.

***

Są ludzie, którzy mają pasje. Niektórzy robią dioramy, inni malują figurki. Jeszcze inni budują makiety, prowadzą kampanie narracyjne albo projektują własne zasady domowe do Mordheim, które nigdy nie zostaną użyte. A ja? Ja od lat piszę fanowski podręcznik do Warheim FS – gry, której nazwa wciąż nie ma oficjalnej wymowy (Varejheim, Warhajm, Worheim), a której pliki ważą więcej niż niejedno pudełko z figurkami. ...ale, to przecież mały skirmish jest!

Podręcznik ten, jak każde dzieło życia, zaczął się niewinnie. Poprawię tylko kilka zasad z Mordheimdodam magię… może jeszcze Niziołki, Skavenów, Kislev, Arabów, Smocze Cesarstwo, duchownych, zaklęcia, karty zadań, Najemne Ostrza, Postaci Dramatu, Lokacje, Stygmaty Chaosu, Tabelę Łupów!, Tabelę Pogody, Tabelę Ostatecznej Tabeli, która losuje inne tabele... I zanim się zorientowałem, gra stała się pełnoletnia, a edytor Worda zaczął sam uruchamiać funkcję zapisz jako testament.

Warheim FS to gra, w której dowodzisz kompanią - na przykład Zbrojną kompanią z Ostlandu, Jaszczuroludźmi z Lustrii, Leśnymi elfami z Athel Loren albo, jeśli masz zbyt dużo kości i nienawiści do ludzi, Poganiaczami klanu Moulder. Gracze toczą pojedyncze potyczki albo kampanie, rekrutują bohaterów, rozwijają stronników, walczą o Łupy! i Punkty Kampanii, czasem też o zdrowie psychiczne – zarówno postaci, jak i własne!

Nie oszukujmy się: nie jestem z tych, którzy szybko kończą projekty. Ale za to potrafię je rozwlekać z gracją godną Nekrarchy piszącego pamiętnik śmierci. Czy Warheim FS jest skończony? Nie. Czy działa? Tak. Czy wymaga aktualizacji? Oczywiście. Czy kiedykolwiek będzie gotowy? Prawdopodobnie w tym samym roku, w którym Games Workshop wyda nowe modele Imperium do The Old World.

Ale wiecie co? Ten podręcznik żyje. Jest używany. Grany. Na turniejach i w domu. W Polsce i w Szwecji! Dyskutowany. Każda drużyna – od Amazonek z Lustrii po Kult Pogromców z Karak Kadrin – ma swój opis, swoje zasady, swój styl. Każde zaklęcie, każdy punkt doświadczenia, każda tabela to ślad tego, że coś tworzę. Nie dla lajków. Nie dla pieniędzy. Tylko po to, żeby to było.

I może właśnie na tym polega dzieło życia: że nie trzeba go kończyć. Wystarczy, że co jakiś czas otwierasz plik, wzdychasz głęboko, klikasz zapisz zmiany i… piszesz dalej.

;

***

Podręcznik, jak zawsze możecie pobrać za darmo z dropboxa. A zainteresowanych zapraszam na Facebookową grupę Warheim FS oraz na Discorda.

Warheim FS to fanowski system bitewny osadzony w uniwersum Warhammer Fantasy. Łączy taktyczną mechanikę gry skirmishowej z mroczną narracją osadzoną w realiach Starego Świata po Burzy Chaosu, za panowania Imperatora Karla Franza. Gracze prowadzą niewielkie kompanie — od zbrojnych z Ostlandu po cuchnące piżmem stada Szczuroludzi, od łowców czarownic po wyznawców Mrocznych Bogów — które walczą o władzę, łupy, zemstę lub przetrwanie w ruinach dawnego Imperium.

To nie tylko gra — to narracyjne doświadczenie. Każda potyczka to fragment większej opowieści, w której bohaterowie zdobywają rozwoje, rekrutują najemników, odnajdują przeklęte artefakty i zmagają się z wyborami, które niosą trwałe konsekwencje. Poza polem bitwy ważne są handel, ekwipunek, eksploracja i rozwój kompanii. Tu wszystko ma znaczenie – od skromnego sztyletu po ostatni punkt doświadczenia.

Dylematy moralne w Warheim FS są nieodłącznym elementem kampanii:

  • Kompania może przejąć lokację — gildię kupców, lazaret, kaplicę — i czerpać z niej korzyści, lub ją splądrować, ryzykując konsekwencje mechaniczne i fabularne.
  • Najemne Ostrza i Postaci Dramatu to potężne jednostki, ale lojalność ma swoją cenę. Czy warto oddać złoto komuś, kto może odejść w środku kampanii?
  • Rzucenie zaklęcia bywa grą z losem — od spopielenia maga po demoniczne spaczenie. Ale to często magia decyduje o wyniku bitwy.
  • W scenariuszach trzeba podejmować trudne decyzje: kto zostaje, by zyskać czas? Kto wchodzi pierwszy do niezbadanych ruin? Kto ryzykuje życie na przeklętej ścieżce?
  • Rozwój niektórych bohaterów prowadzi do potęgi, która może kosztować ich duszę. Czy to cena, którą jesteś gotów zapłacić?

Mechanika bazuje na kościach K6, przejrzystych zasadach i bogatym tle fabularnym. Znajdziesz tu zaklęcia, modlitwy, interakcje z makietami, losowe wydarzenia i unikalne zasady specjalne dla każdej kompanii. Warheim FS to gra dla tych, którzy cenią taktykę, klimat i modelarską kreatywność – w równych proporcjach.

Każda rozgrywka to inna historia – toczona na wzgórzach, w kanałach, ruinach czy opuszczonych kaplicach. Pogoda, pora dnia i lokacje mają realny wpływ na bitwę, a nieprzewidywalność świata zmusza do adaptacji.

Wszystkie zasady dostępne są za darmo online. Społeczność graczy dzieli się doświadczeniem, figurkami, poradami i makietami. To system tworzony z pasji – rozwijany społecznie, wspierany przez regularne turnieje i kampanie narracyjne.

Warheim FS nie wymaga armii liczącej setki modeli. Czasem wystarczy tuzin figurek, kostka, garść szaleństwa i własnoręcznie pomalowany chorąży. Pytanie nie brzmi: czy wygrasz? Pytanie brzmi:

Czy odważysz się poprowadzić swoją kompanię przez zgliszcza Starego Świata?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz